internationell glaskonstnär
som målar poesi
”Eva-Lena Martinson är ofta oförutsägbar som konstnär, lik en gäckande vind om våren, stilla smekande själen eller plötsligt virvlande i överraskande kast som väcker nya upplevelser hos betraktaren. Hon flyger på lätta vingar från glasets blanka ytor till nya spännande berättelser på målarduken.”
Eva-Lena har många års kunnande inom måleri, glasformgivning, skulptur och grafisk bildframställning. Hennes skapande drivs av en längtan efter att förmedla glädje, värme och närhet. Att beröra och förmedla känslor, det som ger hennes konst en extra dimension i dagens sociala miljö där stress och oro ofta dominerar livet.
Eva-Lena är född i Motala på fagra Östergyllen men växte upp i Göteborg där hon tog de första stegen på sin konstnärliga bana. Att båda föräldrarna var i branschen, gjorde valet måhända mera självklart, men det fria skapandet sprang fram ur egen kraft och talang. Hennes konst uppmärksammades vid en utställning i Stockholm där Svenska Dagbladets konstkritiker, Lars-Eric Selin skrev:
”Närhet är det ord man vill använda för att karakterisera Eva-Lena Martinsons måleri. Ömhet, varsamhet är nog bättre. Poetiska motiv med stiliserade kroppar, inneslutna i markerade konturer, en, två eller flera på duken, i sensuell pastos olja med mycket ljus uti och i ett utförande som för tankarna till Picasso, Erland Cullberg och Bengt Lindström, men som ändå är Eva-Lena Martinsons alldeles eget."
Vid en senare utställning utvecklade Lars Eric Selin sin bedömning:
”Glädjande nytt hos Eva-Lena Martinson är en starkare kolorit med varierad palett. Hennes bildvärld är den samma, svävande frodiga figurer eller änglalika gestalter som fyller upp bildytan – ett kort ögonblick kommer man att tänka på Bengt Lindström, men som hos Eva-Lena Martinson är så mycket mera än hos denne i fråga om poesi och flykt!"
Konstpedagogen och konstnären Tore Hultcranz träffade Eva-Lena Martinson i Stockholm och tog också intryck av hennes konst: ”Det är främst som målare jag har lärt känna Eva-Lena. Annars är hon en typisk representant för sin generation, intresserad av de mest skilda tekniker och material. Grafisk formgivning, grafiska tekniker som silkscreen fångar hennes engagemang. Emellertid är det oljefärgens pastosa och sensuella karaktär i hennes måleri som kom att intressera mig när jag första gången såg hennes bilder på en utställning i Stockholm.
Det är just mångsidigheten som präglar hennes konstnärliga skapande och som även internationellt gjort intryck både inom formgivning av glas och målad konst. Hon har en unik förmåga att överraska i sitt konstnärskap. I måleriet kommer hon med briljanta infall, som plötsligt öppnar för nya upplevelser hos betraktaren. Det är som om hon bär på en outsinlig flod av känslor vilka strömmar fram i ständigt nya färguttryck och former. Det som hos många konstnärer skulle kunna framstå som splittrat i deras skapande, blir hos Eva-Lena Martinson märkligt sammanhängande. En enande kraft som förstärker intrycket av stor konstnärlighet.”
In an English review by D. Stewart, BC International can be read:
“Her work mediates passionate outburst and the awakening of powerful instincts, brimming sensitivity and lowering warmth. Simultaneously the feeling for idealism remains in the will to express a richer and versatile spirituality, to liberate art from the rational and the formal. Eva-Lena finds new pictorial roads to travel, assisted by humor, love and imagination. We can conclude by saying, that Eva-Lena Martinson is continuing her highly individual chosen path towards increasingly multi-faceted, eventful, brilliant paintings.”
Victoria Chou i Beijing, Kina, skriver i en kommentar inför utställandet av Eva-Lena Martinsons konst:
”That will be perfect! I need your paintings in Nordic style on my exhibition. I love to introduce your wonderful work to Chinese people. The art is very beautiful, full of Nordic identity.”
I samarbetet med Skrufs och Bergdala Glasbruk hade Eva-Lena Martinson lyckats lyfta både sina målningar och det formade glaset till nya och spännande dimensioner. En sällsynt och lyckosam kombination.
Mycket av framgången inom glas berodde på det förtroende som Skrufs Glasbruk visade och gav Eva-Lena fria händer att styra varje steg i fram-ställningen, från inledande skisser och design till slutliga glasprodukter. Hennes roliga, stiliserade kollektion av glasdjur blev ett bevis på mångsidigheten där hon lät färgerna explodera i glasets materia samtidigt som de polerade ytorna skapade elegans åt verken.
Kollektionerna gjorde succé och såldes i flera delar av världen, hos gallerier, i exklusiva varuhus och på flygplatsernas tax-free.
SAS skrev i ett nummer av Magazine ”Simplicity is difficult to achieve, but simple design is often the easiest to understand. The straight, natural look of Eva-Lena Martinson´s imaginative animals is certainly appealing. Knowing elephants swing their trunks, giraffes crane their necks incuriosity and sip- ping bumblebees make their hum. A cascade of colorful glassware Happy, shy and self-conscious beings In Skruf´s world, known and un-known beasts are encourage to show their feelings.”
Vid ostindiefararen Götheborgs segling till Kina mellan 2005 och 2007, på den historiska rutten till Kanton, var intresset stort från såväl den kinesiska regeringen som kinesiska media. Under resan och vid jubileumsfirandet i Kina visades bl.a. svenskt glas som representerades med en specialkollektion skapad av Eva-Lena Martinson.
Eva-Lena Martinson
0703-303008, [email protected],
www.evalenamartinson.n.nu